Bij Dura Vermeer staat Veiligheid altijd voorop: ''Je werkt veilig of je werkt niet.'' Ondanks ons huidige veiligheidsbeleid zien we een zorgwekkende stijging in het aantal ernstige ongevallen. Deze toolbox bespreekt recente incidenten en legt de nadruk op de noodzaak van risicoherkenning en aandacht voor veiligheid tijdens alle fasen van een project, van voorbereiding tot uitvoering. Het doel is om met elkaar in gesprek te gaan over hoe we samen de veiligheid kunnen verbeteren.
Afgelopen periode hebben zich een aantal veiligheidsincidenten plaatsgevonden binnen DVDI waarvan twee incidenten, in een week tijd, binnen onze eigen Regio Zuid West:
1. DVI Grondstoffen: Chauffeur verwond door vallend puin uit laadbak, zie foto 1. SAVE-ID: #15.642
Een chauffeur heeft bij het openen van een laadklep een brok puin op zijn been gekregen. Dit leidde tot een dubbele kuitbeenbreuk.
2. DVI LP: Grondwerker geraakt door rondslingerende boor, zie foto 2. SAVE ID: #15.647
Tijdens het hijsen van een boor raakte deze onverwacht een grondwerker die in de ''Line of Fire'' stond. De grondwerker werd op de borst geraakt en is tegen de keet aangeduwd. Hij werd ter controle naar het ziekenhuis gebracht, maar had geen blijvend letsel.
3. DVRI: Trafokast valt om op grondwerker SAVE ID: #15.775
Een grondwerker werd geraakt door een omvallende trafokast en liep breuken op in beide heupen. Het incident gebeurde tijdens graafwerkzaamheden waarbij de trafokast werd verplaatst.
4. DVI RP ZW: Mobiele kraan valt om en leidt enkel tot materiele schade, zie foto 3. SAVE ID: #15.814
Een mobiele kraan kantelde tijdens het aanvullen van zand op het naastgelegen trace . Dit gebeurde doordat het achterwiel naast een draglineshot terecht kwam en in het zand wegzakte. De kraanmachinist bleef hierbij ongedeerd, maar het incident had ernstiger kunnen aflopen. Zeker gezien de gehele dag een grondwerker in de buurt van de mobiele kraan aan het werk was.
De mobiele kraan was geschikt voor de werkzaamheden, maar gezien de omgeving (smal terrein, moeilijke bereikbaar trace) aan de grootte kant. Daarnaast vereist de mobiele kraan een haakse tijdelijke bouwweg om van de bouwweg op het naastgelegen werkplateau te komen. Bovenstaande oorzaken en een inschattings-/stuurfout van de machinist (mulle zand + niet draaien van cabine om kraan op te vangen bij kanteling) is de kraan uiteindelijk omgevallen.
5. DVI RP ZW: Omgevallen bouwhek raakt 80 jarige voorbijfietsende fietser, zie foto 4 & 5. SAVE ID: #15.772
Tijdens sloopwerkzaamheden zijn bouwhekken, welke voorzien waren van een reclamedoek, omgevallen door een windvlaag en vielen ze op een 80 jarige fietser. De fietser raakte hierbij lichtgewond, met een verstuikte knie en enkele blauwe plekken. Meer informatie m.b.t. dit incident onderaan beschikbaar via Leren van Kaart - Omwaaien bouwhek Delft.
Ga met elkaar in gesprek met elkaar over het volgende:
1. Wat kunnen we leren van bovengenoemde incidenten?
2. Wat kan de rol zijn van collega's op kantoor en buiten in het voorkomen van dit soort incidenten?
3. Hoe kunnen we het begrip ''Line of Fire'' beter integreren in onze dagelijkse werkzaamheden?
4. Hoe kunnen we beter inspelen op risico's?
5. Wat kan de rol van veiligheidsinspecties zijn in dit soort situaties?
6. Welke stappen kunnen zowel kantoor- als buitenpersoneel nemen om betere communicatie en coordinatie te waarborgen (afstemmen materieel en geplande werkzaamheden)?
7. Hoe kunnen we de juiste hulpmiddelen (rijplaten, draglineshotten) effectiever inzetten?
8. Hoe kunnen we in de projectvoorbereiding beter inspelen op risico's in de uitvoering (tijdelijke bouwwegen)?
9. Hoe kunnen we zorgen dat bouwhekken en andere tijdelijke constructies stabiel blijven bij veranderende weersomstandigheden?
10. Hoe kunnen we beter anticiperen op plotselinge weersveranderingen tijdens de uitvoering van werkzaamheden?
Iedereen, van bouwplaats medewerker tot kantoorpersoneel, heeft een rol in het verbeteren van de veiligheid. Door incidenten zoals deze te bespreken en er lering uit te trekken kunnen we gezamenlijk werken aan een veiligere werkplek.